I dag, den 2.december, for præcis 10 år siden fandt et vigtigt møde sted på Københavns Universitet. Det var danske og svenske regions- og kommunalpolitikere, der mødtes og traf den sidste og afgørende beslutning om, at fra den 1. januar 2016 omdanne det daværende samarbejde Øresundskomiteen til det nye politiske samarbejde Greater Copenhagen!
Tradition og dansk-svensk viden – det har vi samlet i Greater Copenhagens julekalender på LinkedIn.
Her kan du blive klogere på danske og svenske juletraditioner, læse om historiske begivenheder mellem Danmark og Sverige, som fandt sted netop i december, og selvfølgelig få en masse spændende fakta om regionen og samarbejdet i Greater Copenhagen.
Femern Bælt-forbindelsen kan blive en motor for vækst og bæredygtige transporter i Europa. Men en ny rapport viser, at Sverige og Danmark bogstaveligt talt risikerer at misse toget. 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje er ikke længere en risiko, men et højst sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen. Og det haster.
Greater Copenhagen offentliggør nu rapporten "10 år av tillfällig inre gränskontroll", som dokumenterer, at de svenske grænsekontroller medfører samfundsøkonomiske tab på 47 millioner svenske kroner årligt, kun stopper 3 ud af 10.000 kontrollerede personer – og desuden muligvis er i strid med EU-reglerne. Greater Copenhagen efterlyser nu mere smidige løsninger.
Hvordan gik det danske kommunal- og regionsvalg, hvad betyder det for det politiske landskab i Danmark – og hvad betyder det for Sverige? Greater Copenhagen arrangerer et morgenseminar, der analyserer og kommenterer valget efter det har fundet sted.
Den 18. november går Danmark til kommunal- og regionsvalg. Det er et valg, der afholdes hvert fjerde år i landets 98 kommuner og fire regioner. I modsætning til Sverige spiller kommunalpolitik en mere fremtrædende rolle i den nationale debat i Danmark, og borgmesterposterne er ofte meget eftertragtede.
Blandede reaktioner hos Greater Copenhagen på Trafikverkets forslag til ny infrastrukturplan.Der fremhæves især, hvor vigtigt det er, at Sverige er forberedt, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, for at undgå flaskehalse og kapacitetsproblemer.
M5-metrolinjen skal planlægges, så en fremtidig Øresundsmetro kan kobles på. Det skriver Greater Copenhagen i sit høringssvar til Københavns Kommune.
Der er brug for flere faste Øresundsforbindelser, og det arbejder Greater Copenhagen for.